12 Lipiec, 09:00
185 views

Jak profesjonalnie i skutecznie zoptymalizować listę Fraz Kluczowych – Faza 0

W sytuacji, gdy kampania Google Ads nie idzie najlepiej każdy, komu zależy na jej efektywności zaczyna (rozsądnie) zastanawiać się “dlaczego?”. Następnym nasuwającym się i oczywistym pytaniem jest “co mogę zrobić, by poprawić tę sytuację?”. 

Uzyskanie odpowiedzi na te pytania to kluczowa kwestia, jeśli zależy nam na efektywnej optymalizacji. Sprawa nie jest jednak prosta, bo znalezienie niedociągnięć i ustalenie nowej strategii jest trudne, dodatkowo wymaga sporego nakładu pracy, doświadczenia oraz cierpliwości.

Od czego zatem zaczynamy? 

Najczęściej, gdy brak nam fachowej wiedzy i doświadczenia szukamy pomocy w Sieci czytając specjalistyczne artykuły, czy oglądając webinaria. I słusznie. Można znaleźć tam sporą dozę ciekawych i bardzo użytecznych informacji. Między innymi, dowiadujemy się, że warto przyjrzeć się wybranym frazom kluczowym, by następnie zweryfikować i poprawić ich listę. Jak jednak ocenić, które słowa są skuteczne, a które nie? Jak wybrać najlesze hasła do danej kampanii?

Frazy kluczowe, same z siebie nie są korzystne lub niekorzystne. Prognoza klikalności danego hasła to jedynie wskaźnik informujący o zamiarach użytkownika. Dodatkowo duża ilość kliknięć, jakie uzyskuje dana fraza, nie koniecznie przekłada się na analogiczną ilość otrzymanych konwersji. Być może zatem analizowana fraza nie jest efektywna i dobrze dobrana, być może konieczna jest poprawa strony docelowej, oferty czy innego parametru związanego z pozytywnym doświadczeniem klienta po kliknięciu w reklamę.

Zanim zatem przejdziemy do analizy samych fraz kluczowych i wprowadzimy konkretne zmiany w ich liście, warto wykonać kilka czynności, które pozwolą stworzyć zestaw najlepszych dla danej kampanii haseł.

1. Wstępna analiza efektywności kampanii

Przyjrzyj się uważnie swojej kampanii, zwróć uwagę na to, co w obecnej sytuacji przynosi efekty. Google Ads dostarcza bardzo wielu danych i wskaźników określających skuteczność danej frazy. Kierując się nimi łatwo ustalić, które dają dobre, a które słabe wyniki. Dzięki takiej analizie optymalizacji będą podlegać jedynie frazy, które mają pozytywne znaczenie dla naszej kampanii.

2. Analiza ustawionych konwersji

Trudno o właściwą optymalizację, jeśli nie wiemy, co przynosi faktyczne efekty. Zatem zanim rozpocznie się proces wprowadzania zmian, warto sprawdzić ustawienia konwersji:

  • czy zbierają właściwe dla celów kampanii dane
  • czy zebrane dane sprawdzane są regularnie

Trudno bowiem określić efekty optymalizacji, jeśli nie można ustalić, jaki był wpływ wprowadzonych zmian na wyznaczone cele biznesowe danej kampanii.

3. Nie warto rozpoczynać optymalizacji bez zebrania odpowiedniej ilości danych.

Jeśli nie posiadamy odpowiedniej ilości danych, każda wprowadzona przez nas zmiana jest jak “rzut monetą”, a efekty, jeśli się pojawią, to raczej “szczęśliwy traf” a nie efekt analizy i pracy. Im więcej danych uzyska się przed rozpoczęciem optymalizacji, tym bardziej kontroluje się wprowadzane zmiany i ich efekty. Dlaczego?

Przy ograniczonej ilości danych większa jest szansa na działanie “przypadku” w kampanii, a tym samym trudniej jest wyciągnąć rzetelne wnioski. Ile danych więc należy zebrać? To niestety kwestia indywidualna dla każdej kampanii. Jeżeli standardem jest, że dla określonej branży uzyskuje się dwa kliki miesięcznie, na odpowiednią ilość informacji czekać trzeba zdecydowanie dłużej niż w przypadku kampanii, której frazy zbierają po 100 kliknięć na dobę. Nie ma tu zatem jednoznacznej odpowiedzi.

Bez wątpienia jednak, zanim rozpoczniemy proces optymalizacji konieczna jest rzetelna i pogłębiona analiza sytuacji startowej, bez tego nie można określić, które elementy wymagają ulepszenia, zmiany lub całkowitego usunięcia. Nie można też sprawdzić, na ile skuteczne będą wprowadzone ulepszenia.

Jeśli zatem planujesz optymalizację – zabierz się do pracy, zbierz wszystkie potrzebne dane i przeczytaj kolejny artykuł, w którym opowiemy, jak pracować nad listą fraz kluczowych, by zyskać konwersje i poprawić sprzedaż