19 grudnia 2019, 17:06
381 views

Jak poprawić swoją widoczność w Google.

Jak uskutecznić kampanię Google Ads

Google Ads to doskonałe narzędzie do promowania biznesu w sieci. By kampanie mogły przynosić zamierzony skutek i prowadzić do reklamowego sukcesu, warto stosować lifehacki i dodatkowe rozwiązania, które poprawiają ich efektywność. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę.

Google Ads – kampanie, narzędzia i ich zastosowanie

Google Ads (dawne Google AdWords) to specyficzny system reklamowy online, pozwalający docierać do potencjalnych i aktualnych klientów, a dzięki temu – rozwijać firmę w sieci. Narzędzie działa na zasadach aukcji i pozwala wyświetlać linki sponsorowane w wynikach wyszukiwarki Google, a także w witrynach partnerskich, które są uczestnikami programu Google AdSense. Pozycje, jakie zajmują dane linki sponsorowane w efekcie promowania za pomocą Google Ads przyznawane są na podstawie:

l maksymalnej stawki CPC (cost per click), którą ustalił reklamodawca;

l wyników jakości reklamy, którą Google ustala, bazując przede wszystkim na wynikach jakości: witryny, słów kluczowych, tekstu reklamowego, strony docelowej.

Google Ads pozwala na tworzenie kilku rodzajów kampanii reklamowych. Należą do nich:

l kampanie w sieci wyszukiwania – pozwalają na wyświetlanie reklam w wyszukiwarce, w formie sponsorowanych wyników wyszukiwania;

l kampanie w sieci reklamowej – pozwalają na wyświetlanie reklam displayowych na partnerskich stronach www i w partnerskich aplikacjach mobilnych, a także w skrzynkach odbiorczych na Gmailu i podczas wyświetlania filmów na YouTube;

l kampanie wideo – pozwalają na wyświetlanie reklam, kiedy użytkownicy oglądają filmy na YouTube;

l kampanie produktowe – pozwalają na wyświetlanie reklam w sekcji Zakupy w wyszukiwarce Google;

l kampanie promujące aplikacje – pozwalają na wyświetlanie reklam aplikacji mobilnych, podczas wyświetlania filmów m.in. na YouTube, w wyszukiwarce Google, w Google Play.

Dodatkowo, w ramach systemu reklamowego, Google udostępnia reklamodawcom dodatkowe narzędzia:

l planner słów kluczowych – pomaga dobrać odpowiednie frazy kluczowe;

l edytor Google Ads – to bezpłatna aplikacja, która pozwala sprawnie wprowadzać zbiorcze zmiany w kampaniach. Działa również offline;

l planner zasięgu – pozwala stworzyć strategię medialną;

l konta menedżera (wcześniej: Moje Centrum Klienta) – pozwala jednocześnie zarządzać wieloma kontami reklamowymi.

Zdecydowaną zaletą ekosystemu reklamowego Google – poza możliwością dotarcia do naprawdę szerokiej i bardzo dobrze stargetowanej grupy odbiorców – jest to, że płatność w przypadku większości kampanii, naliczana jest w modelu PPC (pay per click), czyli dopiero wówczas gdy adresat komunikatu reklamowego kliknie w link sponsorowany.

Poniżej przedstawiamy lifehacki, które pozwolą w znacznym stopniu zwiększyć efektywność kampanii Google Ads. Większość z nich bazuje na dodatkowych narzędziach, będących uzupełnieniem dla systemu reklamowego Google. Wiele z nich jest bezpłatnych.

Analiza reklam konkurencji w Google Ads

Skoro mowa już o samych reklamach, zwiększanie efektywności swoich kampanii warto rozpocząć od przeanalizowania tego, co w Google Ads robi konkurencja. Sam system Google nie daje takiej możliwości. W tym przypadku pomocne okazuje się innowacyjne narzędzie PromoNavi.pl, które pozwala uzyskać dostęp do treści reklamowych, które emitują konkurencyjne firmy – nie tylko na rynku polskim, ale na całym świecie.

PromoNavi to darmowe i rzetelne narzędzie, w znacznym stopniu ułatwiające pracę z kampaniami prowadzonymi w Google Ads. Popularnością cieszy się nie tylko w Polsce. Korzystają z niego specjaliści od marketingu na całym świecie – m.in. w Brazylii, w Indonezji, w Rosji. Posiada status Premium Partnera Google. Pozwala m.in. na monitorowanie ogłoszeń konkurencji (wystarczy wpisać adres strony internetowej konkurenta). Dodatkowo, posiada też funkcje takie, jak m.in.: planner słów kluczowych, generator reklam czy checklista Google Ads.

Dzięki analizie reklam konkurencji w Google Ads, można wyciągnąć wnioski na temat:

l promocji, które aktualnie nagłaśnia konkurencja;

l cech produktów i usług, które konkurencja podkreśla w swoich reklamach;

l dokładności, z jaką konkurencja przygotowuje swoje kampanie

i na bazie tych informacji wdrożyć zmiany w swoich kampaniach, np. wskazując w ich treści na produkty czy usługi, których brakuje w ofercie konkurencji lub podkreślić jakieś ich innowacyjne cechy.

Analiza widoczności konkurencji w organicznych wynikach wyszukiwania

By jeszcze efektywniej zarządzać kampaniami Google Ads, warto zainteresować się również tym, co dzieje się w organicznych wynikach wyszukiwania – zwłaszcza, jeśli chodzi o konkurencję – i “zaatakować” ją treściami sponsorowanymi na te same frazy.

W celu analizy widoczności konkurencji pod kątem pozycjonowania, warto skorzystać z takich narzędzi, jak m.in. SimilarWeb, SemStorm czy Senuto. Każde z nich pozwoli uzyskać informacje na temat:

l fraz kluczowych, na które domena konkurencji osiąga wysoką pozycję w wynikach organicznych;

l dodatkowych elementów, które towarzyszą danej frazie kluczowej u konkurencji, np. grafice czy mapie Google;

l nisz, w których – pod względem organicznych wyników wyszukiwania – działa konkurencja.

Dzięki tej wiedzy można stworzyć kampanie sponsorowane w Google Ads, które pojawią się ponad wynikami organicznymi, w których “króluje” konkurencja i przejąć w ten sposób potencjalnych klientów.

Analiza linków przychodzących konkurencji

By jeszcze lepiej zarządzać swoimi kampaniami Google Ads, warto sprawdzić również, jak dużo linków prowadzi do witryny konkurencji i z jakich źródeł pochodzą. Do zdobywania tego typu informacji przydadzą się narzędzia takie, jak m.in. Ahrefs czy MajesticSEO.

Zdobyte dane na temat linków przychodzących na stronę internetową konkurencji wykorzystać można do:

l ocenienia, które sekcje w witrynie konkurencji są przez nią promowane;

l pozyskania informacji na temat źródeł cennych odnośników do własnej strony WWW.

Optymalizacja kampanii Google Ads

Poza przeanalizowaniem tego, co dzieje się u konkurencji, warto przede wszystkim zająć się optymalizacją własnych kampanii w Google Ads. Powszechnie uważa się, że nie jest to niestety zbyt łatwe. Należy bowiem:

l zebrać odpowiednią ilość danych;

l przeprowadzić solidną analizę zebranych danych;

l wyciągnąć odpowiednie wniosko z analizy danych;

l być regularnym w prowadzeniu prac na optymalizacją i nie ustawać w tym procesie;

l posiadać przynajmniej podstawową wiedzę na temat tego, jak działa ekosystem Google Ads, Google Analytics oraz mieć umiejętności analityczne.

Przy optymalizacji kampanii również przyda się kilka narzędzi. Przede wszystkim:

l Google Keywords Planner, Keywordtool.io – posłużą do znalezienia odpowiednich fraz kluczowych;

l Google Trends – posłuży do zdobycia informacji na temat tego, co jest aktualnie najpopularniejsze, jeśli chodzi o wyszukiwania w sieci;

l PromoNavi – posłuży do przeprowadzenia analizy ogłoszeń konkurencji (wspomnianej wyżej) oraz – dzięki checkliście Google Ads, bazującej na Google Analytics – pomoże w analizie kampanii, rekomendując jednocześnie najlepsze rozwiązania pod kątem: listy wykluczeń, fraz kluczowych, nieefektywnych fraz kluczowych oraz optymalizacji treści ogłoszeń.

Dzięki odpowiednim wykorzystaniu wskazówek udzielonych przez każde z tych narzędzi, optymalizacja kampanii Google Ads stanie się o wiele łatwiejsza.

Podsumowanie

Stosując się do powyższych lifehacków, możliwe jest zauważenie znacznej poprawy w efektach prowadzonych kampanii Google Ads. Zachęcamy do odkrywania kolejnych sposobów na wygranie w “walce” o klienta.