23 Maj, 14:02
232 views

Google Ads – słownik podstawowych skrótów i terminów

Google Ads, zwłaszcza na początku, może wydawać się dość skomplikowany i trudny w użytkowaniu. Dlaczego? Między innymi z powodu nowej terminologii i często stosowanych skrótów. Nierzadko czujemy się zatem jak obcokrajowiec w centrum Warszawy, który pyta przechodnia, gdzie jest dworzec i słyszy w odpowiedzi: PKS czy PKP?

Celem rozwiązania tego problemu postanowiliśmy przygotować prosty słowniczek podstawowych terminów i skrótów, mając nadzieję, że przy jego pomocy będzie można uniknąć opisanych wyżej konfuzji.

Zacznijmy zatem od początku:

Reklama Google Ads

– inaczej link sponsorowany. Pojawia się w wynikach wyszukiwania Google u góry lub dołu strony, czasem też z boku. Oznaczona jest, zwykle zielonym, znacznikiem “reklama”.

Fraza kluczowe

– słowo (lub cały zwrot), na które wyświetlać się będzie reklama w wynikach wyszukiwania.

Grupa reklam

– to kilka powiązanych tematycznie reklam, które wymiennie wyświetlać się będą w wynikach wyszukiwania Google. Posiadają one wspólną listę fraz kluczowych. Frazy kluczowe w grupie reklam zwykle dotyczą konkretnego produktu czy usługi lub grupy powiązanych produktów.

Klik

– pozytywna reakcja użytkownika na reklamę, czyli wejście na reklamowaną stronę internetową poprzez kliknięcie w dany link sponsorowany.

CTR

– czyli współczynnik klikarności. Podaje on informacje o liczbie wyświetleń danej reklamy w stosunku do ilości kliknięć. Podawany jest w procentach. Jeżeli zatem dana reklama została wyświetlona 100 razy w wynikach wyszukiwania i kliknęło w nią 10 użytkowników to jej CTR wynosi 10%.

CPC

– to cena, jaką musi zapłacić reklamodawca za jeden klik użytkownika. W reklamie Google Ads samo wyświetlanie się reklamy nie generuje kosztów. Płatne są jedynie kliki.

Konwersja

– działanie użytkownika po przejściu na reklamowaną stronę internetową. Może to być na przykład dodanie produktu do koszyka zakupów, zapisanie się do newslettera czy połączenie telefoniczne z reklamodawcą.

Końcowy lub docelowy adres URL

– to promowany link, który prowadzi do strony lub podstrony z określonym, reklamowanym produktem, usługą czy grupą produktów.

Wynik jakości

– informuje o jakości danej reklamy. Podawany jest w skali od 1 do 10. Jego wysokość zależy od dopasowania reklamy, docelowej strony internetowej, zestawu słów kluczowych do zapytań użytkowników. Uzależniony jest od trzech czynników: wskaźnika CTR, trafności reklamy, jakości strony docelowej.