10 Wrzesień, 09:00
99 views

Analiza konkurencji w internecie

Jeżeli skutecznie promować się w internecie, musisz zająć się nie tylko promowaniem swojej marki, lecz również kontrolą tego, co w zasadzie robi konkurencja. To ważne, ponieważ nieostrożność w tym zakresie może prowadzić do sytuacji, w której pozornie bezpieczny konkurent nagle wyprzedzi Cię w szczytowym punkcie sezonu, odbierając przy tym spory kawałek potencjalnych zysków. Co można w tym zakresie zrobić? Sprawdźmy.

Analiza widoczności konkurencji w wynikach organicznych

Sprawdzenie na jak wielu frazach (i jak wysoko) widać strony konkurentów zawsze jest opłacalne. Nawet jeżeli pod względem SEO w danej chwili jest daleko za nimi, możesz dzięki temu szybko odnaleźć obszary, które zaniedbujesz pod względem promocji, a jednocześnie można na nich odnaleźć inne firmy z Twojej branży.

Dzięki narzędziom takim, jak SemStorm oraz Senuto dla rynku polskiego, a w przypadku rynku międzynarodowego np. dzięki SimilarWeb.com, można dokonać błyskawicznego przeglądu fraz, na których dana domena znajduje się stosunkowo wysoko. Co więcej, część z narzędzi do monitorowania widoczności w wynikach organicznych, dostarcza także dodatkowych danych, takich jak obecność na danej frazie dodatkowych elementów – np. grafik, czy Map Google.

Jaką daje Ci to korzyść? Oprócz wspomnianego już wyszukania nowych nisz, pozwala Ci znaleźć te frazy, gdzie konkurencja w dość prosty sposób ściąga potencjalnych klientów. Znając je, możesz uruchomić kampanie Google Ads, dzięki którym i tak Twoja witryna pokaże się wyżej od witryny obecnej w wynikach organicznych dla danego słowa kluczowego.

Analiza reklam Google Ads

Cały czas należy jednak pamiętać, że również konkurencja może uruchomić kampanie Google Ads. W tym miejscu okazuje się, że prześledzenie treści emitowanych komunikatów także może dać pewien obraz strategii firm, które chcesz prześcignąć w zyskach.

Dlaczego jest to istotne? Znając komunikaty reklamowe, będziesz wiedzieć, czy konkurenci szczególnie mocno koncentrują się na konkretnych cechach swoich produktów i usług (być może w Twojej ofercie jest coś lepszego?) albo na przykład czy nagłaśnia w danej chwili konkretną promocję.

Jak uzyskać zestawienie treści reklam emitowanych przez konkurentów? Pomocny w tym zakresie będzie system PromoNavi.pl, który nawet w wersji darmowej dostarcza cennych informacji.

Oczywiście uzyskane dane mogą dostarczyć więcej informacji, niż tylko te przedstawione powyżej. Sama analiza nagłówków, słów kluczowych w użytych ścieżkach itp. także daje pewne zobrazowanie dokładności, z jaką przygotowano kampanię (więcej informacji na ten temat dostarczamy sami na naszym blogu). 

Narzędzie pozwala nam sprawdzić treści ogłoszeń naszych konkurentów na całym świecie. Nie tylko na rynku polskim. Pokazuje nam reklamy Google Ads wybranych przez nas konkurentów zupełnie bezpłatnie

Analiza linków przychodzących

Dodatkowo warto też przeanalizować liczbę linków, jakie prowadzą do stron konkurentów oraz to, czy ostatnio nie zaczęło ich przybywać – a jeśli tak, to z jakich źródeł. Tutaj przydatne będą takie narzędzia, jak MajesticSEO oraz Ahrefs.

Do czego przydadzą się takie informacje? Po pierwsze pozwolą określić, które sekcje strony są promowane przez konkurentów, po drugie natomiast w niektórych przypadkach uzyskujemy w ten sposób pomysły na to, w jakich miejscach można pozyskać cenne odnośniki.